A kontrasztos Montenegró

Tulajdonképpen a montenegrói nyaralásunk alkalmával, 2012-ben határoztam el, hogy indítok egy blogot utazásaimról, élményeimről, mert megihletett a balkán ország, eredeti nevén Crna Gora - a cérnáról könnyű megjegyezni -, ami egyébként fekete hegyeket jelent. Minél több részét fedeztem fel a családommal, annál több megosztandó gondolat tódult a fejembe. Ajánlom mindenkinek a visszaemlékezést, akinek még nincs ötlete, hova menjen nyaralni idén. A jelszó: türelem!

1. nap:

Montenegró nincs közel. Ez nyilvánvaló, ahogyan az ember rápillant a Google Maps ajánlott útvonalára. Hát még, ha nem azon kíván menni, hanem egy hosszabbon, hogy lássa a Neretva csodálatosan szép kanyarulatait. Így történt tehát, hogy autópályák helyett számos határátkeléssel és alacsonyabb rendű utak megtételével vágtunk neki Montenegrónak. Négyen egy autóban, tipikus apartmanba menős magyar turistának megfelelően, az utolsó centiméterekig telepakolt csomagtartóval, ülésekkel és lábközökkel nem volt a legkényelmesebb az amúgy is messze nem derékkímélő kocsi. A légkonditól mindenféle bajom van, ha az meg nem megy, elég kellemetlen volt, hogy némelyik határátkeléskor mondjuk egy órát álltunk a tűző napsütésben. De mindez nekünk sem szegte kedvünket (maximum csak átmenetileg), a kedves olvasó is nyugodtan görgessen lejjebb, nem fogok végig panaszkodni, ígérem!

Szóval, Montenegróhoz a horvátokon és a bosnyákokon keresztül vezet az út – felváltva. Nagyjából éjfélkor indultunk, s az éjszaka nagy részét Horvátország útjain tettük meg. Pirkadatkor azonban már a varázslatos Bosznia szerpentinjein autókáztunk. A didergős napkelte ellenére a kis falukban tömegesen indultak útnak az emberek a mecsetekbe. A táj mellett a kivilágított mecsetek keltettek bennem olyan érzéseket, amik azt az üzenetet küldik az agyba, hogy maradjon tátva a szád. Ilyen egyszerűen megszerettem ezt az országot. Még a rendőrökre sem tudtam haragudni, akik a szemmértékükre hagyatkozva gyorshajtáson kapva aput, hajnalok hajnalán megbüntették őt. De a helyzet meglehetősen vicces volt, 100-ról sikerült neki 20 euróra lealkudnia - egy papírfecnin áthúzogatva egymás „licitjeit” - első, kissé szokatlan nyaralós kiadásunkat.

Az egyik kis minaret (kár a rossz minőségű fotóért, de épp én vezettem)

Boszniában az egyik fő természeti csoda a Neretva, szinte bárhonnan nézve bámulatos. Például innen:

Azt hiszem, erre mondják, hogy festői

De főleg Mostarból. A városba érve a szétlőtt házak után páratlan látvány várja a turistát a központban, az UNESCO kulturális örökségéhez tartozó Öreg hídról.
Ilyen épületből még elég sok van
Az Öreg híd, amit a polgárháborúban leromboltak, majd tíz éve eredeti formáját idézve újra átadták
A Neretva a hídról
Mostar belvárosában kávézva, az árusok között mászkálva még picit a török időkben is érezheti magát az ember, legalábbis nekem olyan hangulatom támadt a zenétől és eladóktól hangos bazárok között sétálva.

Mostar utáni következő megállónk Dubrovnik volt, utána már nagyon vártuk, hogy végre a tett helyen legyünk: Kotorban, a Kotori-öböl csücskében. Az utolsó határátkelés is nyögvenyelősre sikeredett, de várt ránk egy extra türelemjáték. Horvátország és Montenegró között kilométereken keresztül nem volt leaszfaltozva az út, helyette jó kis murvás ralipálya várt mindenkire. Kubica biztos élvezte volna, az átlag utazó azonban kevésbé. Az út menti növények fehérek voltak a portól, a haladás a jobb részeken 40-50 km/óra volt. Hogy miért nem sürgették a munkálatokat, hallottunk rá magyarázatot, de inkább nem mennék bele a politikába. A lényeg, hogy kb. 10 km-t így tettünk meg számos sorstárssal egyetemben:

Aki bírja a kompozást, az ne kerülje meg az egész öblöt. Persze megvolt a szépsége annak is, hogy a parton városi tempóban végigkocsikáztunk, de az öböl végeláthatatlannak tűnő tenger benyomását keltette. Körülbelül délután 3-ra értünk a szálláshelyre, a Vajdaságból származó Katica nénihez (Pálma apartman, Dobrota), aki megvendégelt minket egy-egy üveg montenegrói sörrel. No, utána egyből meg kellett mártóznom a hűs tengerben. Már ekkor kiderült, hogy a helyi strandon ez volt az első és utolsó fürdőzés. Lévén tengerjárók kikötője, borzasztóan olajos a víz. A hely szépségéből ez nem von le semmit, kicsivel odébb már sokkal barátságosabb, családiasabb és kristálytiszta vizű strandok vannak. Kotor lényege egyébként sem a fürdőzés.

2. nap:

Első reggel remek kilátás fogadott minket a teraszról minden irányba:
Plavi Horizonti volt az első strand, amit meglátogattunk. A homokos parton ott lobogott a kék zászló. A víz színe alapján nem hinné el senki, hogy tengerparton jár, nem egy gyógyvizű tónál. Íme:
Nem a megszokott színek, igaz?
Állítólag tényleg jótékony hatású is az itteni víz. A strand Kotortól kb. 20 perc autóval, és nem a Kotori-öbölhöz tartozik, hanem egy a nyílt tengerhez közelebb eső kisebb öbölben található.

Délután Jazon folytattuk a strandolást. Az ország egyik leghosszabb strandja mindennel rendelkezik, amit egy strandnak tudnia kell – kristálytiszta víz, szórakozási lehetőségek –, egyedül az élővilág hiányzik. Búvárkodni vágyóknak tehát nem annyira javasolt, nekem viszont annál inkább, így nem kellett félnem, hogy testi kontaktusba keveredem medúzával, hallal, bármivel, ami arra ingerelne, hogy felhívjam magamra a parton fekvők figyelmét vagy megzavarjam a körülöttem fürdőzők nyugalmát...
Van ilyen is:
A napot egy rövid kotori sétával zártuk.
Ebből lesz a cserebogár: esti vízilabda edzés
Elég sok a macska az óvárosi részen, íme kettő :)
A kivilágított városfal

3. nap:

Megint kétfelé osztottuk a napot. Délelőtt kipróbáltuk a szép, de rettentően zsúfolt Ploca strandját, amely nyílt tengeri parton fekszik. Nekem a strandolásról egészen más elképzeléseim vannak, mint amit ez a partszakasz nyújt. A rengeteg napágy között manőverezve a sziklafalon vezet le az út a tengerhez. Klasszikus értelemben vett part nincs is, csak pár négyzetméter, de ott meg olyan nagy kövek vannak a víz alatt, hogy érdemesebb a létráról/szikláról csobbanást választani.

Délután átmentünk Jazra, ahol megtapasztaltuk, milyen a kanapén ülni, miközben az szeli a hullámokat. Iszonyatosan jóóóóó! Előző napi extrém kalandunkkal szemben itt ugyanazzal a létszámmal futottunk be a kikötőbe, amivel elindultunk.

4. nap:

Szállásadónk egyben idegenvezető is; megszervezett nekünk egy egész napos hajókirándulást. A hajó biztosan nem annyi személyre volt vizsgáztatva, ahányan utaztunk rajta, de így volt buli, néhányan az elejére kiülve sütkéreztünk. A hajó már-már félelmetesen lassan döcögött a hatalmas öbölben, de azért csak célt ért. A meseszép Kék-barlangban csobbanhattunk egyet. Itt végre nem volt hideg a víz még nekem sem, pedig ha valaki, én aztán fagyos vagyok. Hogy a címet is kezdjem alátámasztani, itt máris meg kell jegyeznem, hogy hiába bővelkedik az egész ország egyedülálló természeti csodákban, még nem tanulták meg értékelni, vigyázni rájuk, hangsúlyt fektetni a természetvédelemre, a tisztaságra, a turizmusra. A szűk bejáraton több hajó tódult be egyszerre, pöfögte tele a jó levegőt a bűzével. Látszott a kapitány arcán is, mennyire feszült, pedig nem tegnap szerezte a vízi jártasságit. Le a kalappal minden hajós előtt, aki ott nap mint nap menedzseli ezeket a helyzeteket. Szerintem egy nagyobb hullámlöket, és súroltuk volna a ladik tetejével a „plafont” a bejáratnál.
Úton: a három nővér háza (a sztori halványan rémlik csak, szerelmi háromszög a lényege)
A börtön, amiből csak a jó úszók tudnak megszökni

Mondja valaki, hogy tágas a bejárat...
Tényleg kék a víz!
A nyílt tengerről nyíló barlang után néhány óra fürdőzés következett egy közeli strandon.
Mindennapmegennémebéd
Tito-féle (nem kék) barlang
Ezután visszatértünk a Kotori-öbölbe, ahol Perast környékén a tengerből két aprócska sziget emelkedik ki: a Szent György sziget és a Szirti Madonna szigete. Előbbin kolostor üzemel a mai napig, nem látogatható. A másik, mesterséges sziget azonban igen. A legenda szerint az elsüllyesztett ellenséges hajókra hordtak köveket, így lett a sziget. A rajta épült kolostorban a legnagyobb durranás egy kép - nem is tudom minek nevezzem, talán gobelin –, amit egy eltűnt hajóskapitánynak kezdett el készíteni hűséges kedvese; alapanyagként saját haját használta. Katica néni úgy mesélte, a mű elkészültére meg is vakult a hölgy, s jól látható, hogy a szőke hajszálakból a végére őszek lettek. Csodálatra méltó, nagy mondanivalót magában hordozó alkotás.
Szirti Madonna
A szerencsés útról hazatért hajósok ajándékai
Nem aranyfonal!
A másik kis sziget

5. nap:

Anyukám azóta is emlegeti Njegošt, aki úgy választotta meg sírhelyét, hogy aki látni akarja az onnan nyíló csodás panorámát, az keményen meg kell, hogy dolgozzon érte. A Lovćen Nemzeti Parkban található az egykori egyebek mellett író és filozófus mauzóleuma, méghozzá több mint 1600 méter magasan. Addig felkocsikázni sem egyszerű, sőt, kimondottan veszélyes helyenként. A szűk szerpentint többnyire jókora betontömbök szegélyezik, de azért akad hiányos szakasz. Egy autó és egy busz nem fér el egymás mellett, félreállni jó néhány kilométerenként lehet. Ebből adódóan mi volt, hogy beláthatatlan kanyarokban tolattunk visszafelé, mert szemben egyszer csak érkezett egy turistabusz. Jobb nem belegondolni, mi van, ha hátulról valaki nagy tempóval jön – márpedig helyi sajátosság, hogy a gázpedált igencsak keményen nyomják az útviszonyoktól függetlenül. Ha a sofőr kikerült minden tehenet, akkor felér a parkolóba. Onnan már csupán majd' 500 lépcsőfok választ el a céltól. De megéri. Állítólag szép időben még Olaszországba is átlátni, hogy ez igaz-e vagy sem, passz, elég nagy volt a páratartalom.

Fentről a tengerjáró hajó is összement
A mauzóleum
A sírhely
A környéken remek sonkákat lehet kapni, azóta is a számban érzem az ízét... A njeguši pršut több hónapig szárított húsból készül, remek gasztróélmény ellátogatni Njegoš szülőhelyére, Njegušiba. Ráadásként még Barbapapa alakjáról mintázott üvegben remek pálinkát is sikerült vennem a sonka mellé.

A hegyekben, szó szerint a kietlen semmi közepén egy hangulatos vendéglőben pihentünk egyet.
Mint oázis a sivatagban
Tito és Tita
Rossz szomszédság - bizonyíték a kontrasztra
Majd jöhetett Sveti Stefan, amiről valószínűleg már mindenki hallott. Sveti Stefan a sztárok és multimilliomosok nyaralóhelye, de azért van halandó ember számára való strandja is. A szállodaszigetre a partról egy kis betonút vezet, ahova a fehér kesztyűs egyenruhások engedik be az elit nyaralókat. Nekünk már akkor integettek, hogy tűnés, amikor az úthoz a part egyik szakaszáról felvezető lépcsőre felmerészkedtünk.
A partszakaszhoz több strand is tartozik, őket egy domb köti össze, klassz mediterrán parkkal.
Nem épp ez a legolcsóbb strand...

Sveti Stefan közelében Budva az említésre méltó még, az egyik legfelkapottabb város – mi itt csak átutazóban jártunk, hisz az idő véges, a látnivaló meg sok, kénytelen az ember rangsorolni.

6. nap:

A legaktívabb napunk volt. A térképen kinézett kirándulás nagy része úgy hittük, főúton zajlik majd. Hát, azért az ottani jelölések nem annyira hitelesek, ami ott főút, itt nagyon nem minősítenék annak.

Erdőtüzeket minden egyes nap láttunk. Sajnos ezt a pazar kilátást is elrontotta a füst:
Egyik úti célunk a Piva volt, felmentünk szinte az észak-nyugati határig (tovább is mentünk volna, csak erdőtűz miatt visszafordítottak minket a hatóságok). Legszívesebben egész nap ültem volna a világ legszebb folyójának a partján.
Nem a legmodernebb városka, de ha megfordul az ember...
...ezt látja

A Durmitor Nemzeti Park felé indultunk tovább. A hegyi utakat sziklába vájt, néha hajtűszerű, sötét, szűk alagutak teszik izgalmassá sok-sok montenegrói Schumacherrel.
Rejtvény: egérlyuk, avagy kétsávos főúton alagút?
Ezt a tájat aztán felváltja a dimbes-dombos kopárság kelet felé haladva. Autóval nem találkozni, maximum szekérrel vagy tehénnel. Az a hangulat sok-sok kilométeren keresztül elképesztő. Nyilván az efféle helyek nem ragadnak magával mindenkit, nem ez a kiköpött turistaparadicsom. De ennek pont ez a szépsége, hogy még helyi lakost is csak ritkán látni. Az én retinám egy időtálló fotót készített a tájról, és ezt magam elé képzelve csukott szemmel bármikor elő tudom hívni azt a végtelen nyugodtság és szabadság érzetet, ami ott bennem volt.
Pihenő
Csíkos hegy
Teljes útzár
Időutazás?
A kietlenből visszatérve a civilizációba olyan érzésem támadt, mintha hirtelen Finnországba toppantunk volna vagy valami alpesi helyre. (No, de azért ettől jobban navigálok, hogy ekkora kitérőt tegyünk – bár bevallom, néha becsúszik egy-egy „ó, basszus, nem erre kellett volna jönni” eset, de általában ezeknek a kolombuszi pillanatoknak köszönhetően nem tervezett nevezetességek is útba esnek.)
A kicsiny városka után megint a természet dominált: a Tara folyó kanyonját a mélységet tekintve csak a Grand Canyon előzi meg. Ezen adat nélkül is elég félelmetes, de azért egyszer lehet, hogy bevállalnék itt egy raftingot. Egyébként szintén UNESCO-örökség.
Örülök, hogy ezen csak egyszer kellett átjönni kocsival
A Durmitor Nemzeti Parkban fekszik a kanyonon kívül a Fekete-tó is, egy kisebb erdei séta után tárult elénk a látvány, amitől én majd' elájultam. Nem állítom, hogy ez a legszebb táj, amit valaha láttam (amúgy is nehezen lehet ilyesmit rangsorolni), de itt is az a hangulat... Az érintetlen természet - mintha valami tündérmesébe csöppenne az ember.
A tó csak gyalog vagy bicajjal közelíthető meg
Egy Álcával is összefutottunk. Békésen állt, bár a francia oroszlánbátorságú vasparipa biztosan segítségünkre sietett volna (vagy nem).
Kedves magyar kirándulótársaink, azaz átmeneti szomszédaink Katica néninél és a családom kénytelen volt megnézni hazafelé Montenegró második legnagyobb városát, Nikšićet, innen származik ugyanis egyik kedvenc focistám. A város szélén az egyik háznál megérdeklődtem, hol található a stadion, mire lelkesen az egész család a segítségünkre volt, helyi térképen magyarázták, mi merre, és még mit nézzünk meg, ha már itt járunk. A foci globális összetartó ereje... Szóval kipipáltam a stadiont is, épp edzés ment:
Így tisztelgek Mirko Vučinić előtt
Kultúrával zártuk a napot, Ostrog kőbe vájt templománál. Az ide felvezető út még durvább, mint a njegusihoz felkacskaringozó. A szerpentin szűkebb, mint az ottani, se szalagkorlát, semmi, csak a mélység. Ijesztő, ahogy néha szó szerint centik vannak a kerék és a szakadék között. Mire lefele indultunk már sötétedett is, hangsúlyozva az erdőtüzek izzó színeit és még félelmetesebbé téve az utat.
Az alábbi térkép jól példázza, hogy viszonylag nagy területet be lehet járni egy nap alatt az országban:

7. nap:

Sportosan indítottuk a napot a Kotori-öböl csücskében parkoló tengerjáró hajók között:

Hát persze, hogy meg kellett kocogtatnia...
Majd azért a helyi focipályát is beiktattuk. Nem sajnálom az itteni játékosokat, inspiráló lehet ilyen környezetben edzeni.
Délután bebarangoltuk az óvárosi sikátorokat. Mivel a térség régen a Velencei Köztársaság fennhatósága alá tartozott, az ő hatásukat tükrözi ez az építészeti csoda.
Kora este nekiveselkedtünk a nagyon sok lépcsőből álló városfalnak. Egy korábbi szerb dinasztia építette, az UNESCO védelme alatt áll. Az extra kihívás benne az, hogy néhol ramaty állapotban van a felvezető út, és akire rásötétedik, az így járt, a holdfény segíti szinte csak a lejutásban. A panoráma bárhol megpihenve a „hegymászás” közben pazar, megéri megküzdeni az olykor egyméteres lépcsőfokokkal.
Konyhakert híján a fürdőkádba is lehet palántázni

Kotor remek példája az egész ország kontrasztjának. A kikötőben milliomosok szállnak le a puccos jachtokról vagy a bazinagy hajókról, hogy az óvárosi rész elit éttermeiben drága tengeri fogásokat szolgáljanak fel nekik, s hogy a luxusbevásárlóközpontban költsenek többszáz eurót egy-egy ruhadarabra a legmenőbb üzletekben. Katica néni javasolta is, hogy a hajóskapitányné nem lenne egy rossz státusz, bizonyára élvezném...
Közben pedig ugyanaz a dúsgazdag utazó azt is látja, hogy a park közepén a szökőkútban sörös rekesz, üdítős doboz és ki tudja, még mi leledzik. A szemét mindenhol ott van Montenegróban. A csillogást megtöri, a természeti értékeket csúfítja, tönkreteszi. Egyértelműen úgy láttuk, nincsenek vele tisztában, mennyi értékük van, amit óvni kell. Kotorban egyre több külföldi fordul meg, de az egész ország egy kiaknázatlan terület turisztikai szempontból, ne is beszéljünk a környezetvédelemről...

8. nap:

Egy hét Montenegró szépségeire kevés. Szívesen megnéztem volna még a zsúfolt Budvát tüzetesebben, Herceg Novit, mivel ott szintén csak átutazóban jártunk, a fővárost, Podgoricát, Porto Montenegrót, ahol még több luxusjacht „parkol”, mint Kotorban, a vallási központot, Cetinjét, a Shkodrai-tavat, amelyen Albániával osztoznak a montenegróiak, és még tutira ezer meg ezer látnivalójuk akad, csak talán nem olyan híres. Persze így is több volt egy szimpla tengerparti nyaralásnál. Jöttünk, láttunk, visszamennénk...

Búcsú Katica nénitől és a pálmafáitól. A hazaszállított kis csemetém szépen cseperedik, egy kis Montenegrót képviselve a szobámban.